Po audycie systemu pomiaru oglądalności poza domem – OOH, którego wyniki i rekomendacje ogłoszone zostały w grudniu ubiegłego roku,  MOC TV (zrzeszenie nadawców telewizyjnych) zlecił audyt pomiaru oglądalności telewizji in-home Nielsena. Audyt realizowany był przez CESP  – międzynarodową firmę audytorską, która specjalizuje się w przeprowadzaniu audytów pomiaru mediów.

Poniżej wnioski i rekomendacje przedstawione przez audytora.

CESP w szczególności docenił w badaniu prowadzonym przez Nielsena:

  • Sposób doboru próby w ramach Badania Założycielskiego oparty na stratyfikacji i losowym doborze ankietowanych i w pełni spójny z międzynarodowymi wytycznymi
  • Rozszerzenie panelu w celu poprawy dokładności wyników i w kontekście pomiaru treści  telewizyjnych i wideo na wszystkich urządzeniach (smartfon, komputer, tablet)
  • Aktywne zarządzanie panelem
  • Dokładność wykorzystywanych mierników

Ponadto audytorzy CESP wskazali obszary wymagające poprawy w zakresie niektórych aspektów metodologicznych:

  • Mocniejsze zaangażowanie Nielsena w kontrolę nad procesem realizacji Badania Założycielskiego przez podmiot trzeci
  • Ekstrapolowanie wyników panelowych ściśle na mierzoną populację poprzez wyłączenie z uniwersum osób mieszkających w gospodarstwach zbiorowych
  • Przeprowadzenie analizy w celu zidentyfikowania zmiennych, które obecnie wpływają na oglądanie telewizji, a następnie dostosowanie kontroli struktury panelu zgodnie z tymi cechami i ścisłe śledzenie potencjalnych rozbieżności
  • Wyłączenie kilku gospodarstw domowych, które wydają się być zrekrutowane kilka lat temu nie w pełni zgodnie z procedurami Nielsena

Olivier Daufresne podsumowując wyniki audytu powiedział: ”CESP po raz kolejny wsparł branżę medialną realizując w 2022 r. audyty obejmujące wszystkie elementy pomiaru oglądalności polskiej telewizji. Ten ostatni audyt podkreśla jakość systemu pomiaru oglądalności telewizji in-home Nielsena. Osobiście byłem pod wrażeniem sprawności zespołu zarządzającego panelem i dokładności sposobu mierzenia wyników. Nasz Komitet Naukowy opracował praktyczne zalecenia, których wdrożenie wesprze optymalizację pełnego systemu pomiarów in-home i OOH.”

Przemysław Broniszewski – Członek Zarządu MOC TV: „MOC TV z satysfakcją przyjmuje wiedzę i wnioski pochodzące z zakończonego audytu. Będziemy dążyć do ich wprowadzenia w najbliższym czasie. Zakładamy, że kolejnym krokiem będzie również omówienie i wypracowanie rozwiązań płynących z podsumowania wszystkich poprzednich audytów, aby opracować i zaplanować kompleksowe aktywności w celu ulepszenia zarówno panelu Nielsen in-home, ale także danych pochodzących z panelu Gemiusa oraz procesu ich fuzji realizowanym przez Nielsena.”

Agnieszka Gosiewska – Managing Director w Nielsenie: „Cieszę się, że po raz kolejny wyniki audytu potwierdzają,  że dostarczane przez nas dane są przygotowywane z najwyższą starannością i międzynarodowymi standardami. To daje rynkowi pewność, że podejmuje decyzje w oparciu o niezależne, rzetelne i wiarygodne dane. Wspólnie z rynkiem będziemy podejmować działania mające na celu dalsze ulepszanie naszego pomiaru i poszerzanie go o dodatkowe kanały.”

Polecane artykuły